onsdag 29 februari 2012

Recept - Glutenfri tårtbotten

Har fått frågor på hur jag gjorde de glutenfria tårtbottnarna jag använde till våningstårtan, så tänkte att jag kunde lägga upp receptet. Det är superenkelt och bakas på sådant som nästan alla har hemma i skafferiet.


Till en form på ca 24 cm behövs:
4 ägg
2 dl socker
1 dl maizenamjöl (inte redning)
1 dl potatismjöl
1 tsk bakpulver
ev smaksättning, jag använde ca 1½ tsk vanillinsocker.

1. Börja med att sätta ugnen på 175 grader. Smörj och mjöla formen (jag tog potatismjöl, men maizena funkar också). Blanda potatismjöl, maizenamjöl, bakpulver och vanillinsocker.


2. Vispa ägg och socker riktigt vitt och pösigt i minst 10 min.


3. Vänd försiktigt ner mjölblandningen i äggsmeten.


4. Häll smeten i den smorda och mjölade formen. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 30 min. 


Ta ut kakan och låt den stå någon minut innan du stjälper upp den och låter kallna.

 
Till denna botten använde jag en form på 20 cm för att den skulle bli lite högre då jag ska dela den i fyra delar.

KLART! :)

1 kommentar:

  1. Kan denna glutenfria tårtbotten användas till Barbie tårta? ☺️

    SvaraRadera