torsdag 13 september 2012

Zazza 18 år

 

Att fylla 18 år är stort. Jättestort. Körkort, krogen, vuxet liksom. Och - en stor fest! Jag kan inte komma ihåg att jag tyckte att 18 år var något speciellt att fylla, eller jo, mina kompisar ordnade ju en stor överraskningsfest för mig och en vän när vi fyllde år och jag fick en glassgubbe. Tror den finns kvar hemma hos min mamma.

Innan Zazza fyllde 18 år frågade hon mig om jag inte kunde baka hennes tårta - och nu har den dagen varit och tårtan har bakats. Kalaset gick i färgerna vitt, svart, rosa och silver vilket även tårtan fick göra. De enda Zazza hade som önskemål var att tårtan skulle förknippas med hennes kalas. Jag fick alltså i stort sett göra precis som jag ville. Nu är det så att Zazza är en jätteduktig dansare och har tävlat i discodans sen barnsben - och gör det än, därför valde jag att designa tårtan med det i åtanke. Vet inte hur många av er som har varit på discodanstävlingar men för er som har så vet ni att många av tävlingsdräkterna ser minst sagt spektakulära ut med olika tyger, mönster och strukturer. Jag ville göra en enkel och stilren tjejig tårta utan att den för den skull skulle bli för pluttinuttig och så ville jag prova på att göra min första trevåningstårta!


Tårtan bestod av ljusa vaniljbottnar som enligt önskemål fyllts med hallonmousse och vaniljmousse. Spacklades gjordes den med smörkräm smaksatt med vanilj och täcktes med sockerpasta. Denna gång valde jag att göra egen sockerpasta, dels för att födelsedagsbarnet är jätteallergisk mot nötter och för att det var så länge sen jag gjorde det sist. Senaste gångerna jag använt mig av sockerpasta har jag köpt färdig av ren lathet.



Översta tårtan är dekorerad med silvriga sockerpärlor. Namnet och siffrorna har jag gjort i modelleringspasta.


Zazza blev jättenöjd och jag citerar ett sms jag fick "Det var den finaste tårtan jag sett :) och hur god som helst!" Lite senare fick jag ett annat sms med en bild på tårtan från en tjej som varit på festen med orden "Den snyggaste tårtan jag någonsin sett!! Du är verkligen GRYMT DUKTIG!! :D" Det är sådant som gör det så himla kul att baka! Tack för att ni är sååå söta!!

Stort grattis Zazza!

2 kommentarer:

  1. va fin tårta! jag har en baka grupp på facebook om du vill vara med!! http://www.facebook.com/#!/groups/207927705984141/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åå tack så mycket! Har gått med i din bakgrupp nu :)

      Radera