tisdag 11 september 2012

Vanilj och citroncupcakes


Tänkte att jag skulle dela med mig att receptet till cupcakesen jag bakade till min sons 1 års kalas. De bygger på samma princip som de urgoda choklad och apelsinbupcaksen.

Muffins
150 g smör
1 dl mjölk
3 3/4 dl strösocker
3 ägg
4 dl vetemjöl
rivet skal av 1 citron
1 tsk vaniljsocker
3/4-1 tsk bakpulver

Frosting
200 g färskost
2 dl vispgrädde
50 g smör
1/2 dl florsocker
1 msk vaniljsocker
rivet skal av 1/2 citron

Koka upp smör och mjölk. Vispa ägg och socker lätt och luftigt. Häll den kokande mjölken över äggsmeten och fortsätt vispa på låg hastighet. Tillsätt mjöl, rivet apelsinskal, kakao och bakpulver och blanda till en slät smet. Sätt i kylen över natten.

Fyll muffinsformarna med smeten till ca 3/4 och grädda mitt i ugnen i på 200 grader, ca 10 min (tidsåtgången beror på storleken på muffinsformarna). Låt dem svalna.

Vispa ihop alla ingredienserna till frostingen till en slät och luftig smet. Spritsa toppingen (eller bred på efter bästa förmåga) på muffinsen.


Jag valde att färga frostingen med lite grön pastafärg så att de skulle se fint ut på ställningen. Cupcakeställningen, med tillhörande formar och dekorationer köpte jag på Tårtdecor och finns med några olika teman. Lite roligt att liva upp med på barnkalaset tycker jag!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar