fredag 8 juni 2012

Sockerkaka med blåbär och citron


Nu har jag varit sådär dålig på att uppdatera bloggen igen, fy skäms på mig. Som plåster på såren tänkte jag lägga upp receptet på en god sockerkaka med blåbär och citron. Denna kaka passar ypperligt nu när det börjar bli dags att tömma frysen på bär för att göra plats åt kommande skörd lite senare i år.

För att baka denna sockerkaka behöver du:
3 ägg
2 dl socker
3 dl vetemjöl
1½ tsk bakpulver
1 tsk citronessens eller rivet skal av en halv citron
100 g smör eller margarin
1½ dl blåbär

Glasyr:
2 dl florsocker
ca 2 msk citronsaft
några droppar röd pasta- eller karamellfärg

Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och bröa en sockerkaksform. Smält smöret och låt det svalna. Blanda mjöl och bakpulver. Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Tillsätt mjölblandningen, citronessens eller citronskal och sedan det smälta avsvalnade smöret. Rör till sist ner blåbären. Häll smeten i formen och grädda mitt i ugnen i ca 45 min (känn med en sticka om den är klar). Låt kakan svalna.

Blanda florsocker, citronsaft och pasta- eller karamellfärg till en fast och krämig glasyr. Blir den för lös så blanda bara i mer florsocker. Ringla glasyren överkakan och låt det stelna.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar