onsdag 9 maj 2012

Turkos födelsedagstårta med blomma och sockerpärlor


Denna tårta bakade jag till bästa Charlotte som skulle fira sin födelsedag! Hon ville att tårtan skulle innehålla något med hallon, vit choklad och vanilj. Den skulle dessutom vara låglaktos och fri från nötter. I övrigt fick jag fria händer att göra precis vad jag ville. Nu visste jag att hon tyckte om kantdekoren som hon sett mig göra på andra tårtor och att hon har turkost som favoritfärg.

Tårtan bestod av en ljus vaniljbotten, fylld med hallonmousse och vaniljkräm. Den spacklades med vit chokladsmörkräm och täcktes samt dekorerades i sockerpasta. Det var första gången jag provade denna smörkräm och jag kan inte säga annat än att den var underbart god!


Förutom sockerpasta använde jag mig av pärlströssel och ätbar metallicfärg i färger pearl white när jag dekorerade tårtan.



Trots en misslyckad sockerpasta blev jag ändå rätt så nöjd med resultatet. Förutsättningarna var ju liksom inte dom bästa. Men gott smakade den och det är ju egentligen det som är huvudsaken. :)

Grattis på födelsedagen Charlotte!

2 kommentarer:

  1. Den var fantastiskt god och dessutom jättesnygg. Och jag kan verkligen intyga att smörkrämen var en höjdare. Tack bästa Nattis <3 Alla var jätteimponerade :)

    SvaraRadera
  2. http://coop.tartavstarta.se/

    Do it! :)

    SvaraRadera