måndag 14 maj 2012

Coca-Cola tårta


Fick för ett tag sen frågan om jag kunde baka en Coca-Cola tårta till lördagen förra vekan. Den skulle bli en present till en tjej som uttryckligen är helt galen i just Coca-Cola. Önskemålet var även att tårtan skulle smaka cola. Smakmässigt blev det en liten utmaning för mig för vad skulle jag kombinera med colan.Så efter lite klurande kom jag fram till att pröva kombinationen av colafluff och vaniljkräm.

Tårtan innehöll alltså en ljus vaniljbotten, fylld med vaniljkräm och colafluff gjort på godis colaflaskor. Den spacklades med smörkräm smaksatt med vanilj och täcktes med marsipan.



Colaflaskan uppe på tårtan är gjord i marsipan och Coca-Cola loggan är tillverkad i modelleringspasta. Dekoreringen blev ganska enkel då min kära sambo stoppade mig för att inte överdekorera tårtan. Less is more brukar man ju säga, men det är ju så himla roligt att dekorera och modellera så det är svårt att sluta när jag väl har fått fart. :)

De som fick nöjet att äta upp tårtan hälsade att den fick högsta betyg och att den var magiskt god samt att de kunde rekommendera den stark! Det var riktigt kul att höra då jag själv var lite orolig hur den egentligen skulle smaka (hade ju bara smakat lite av vaniljkrämen och colafluffet när jag slog ihop tårtan).

1 kommentar:

  1. Hej! Jag skulle så gärna vilja ha receptet till denna. Har en kompis som fyller 18 snart, som är helt galen i coca-cola! Har letat överallt efter en kaka med coca-cola smak och det jag hittade var din!
    Maila gärna receptet till mig, Josefina@brantingson.se
    Mvh
    Josefina

    SvaraRadera