söndag 17 februari 2013

Smarriga Semlecupcakes


I tisdags var det ju fettisdagen och semlor skulle givetvis intagas. Jag älskar semlor men kände inte riktigt att jag hade tid att baka bullarna så det fick bli en lite enklare, men ack så god, variant, närmare bestämt semlecupcakes.

Muffins
4 ägg
3 dl  socker
100 g smör
1 dl mjölk
4 dl mjöl
2 ½ tsk bakpulver
2 tsk kardemumma

Blanda de torra ingredienserna. Vispa sedan ägg och socker vitt och pösigt. Smält smöret och häll i mjölken. Tillsätt sedan mjölblandningen och smörblandingen i äggsmeten.
Fördela smeten i muffinsformar (fyllda till 2/3) och grädda dem mitt i ugnen i 200 grader i 12-15 min. Låt svalna.

Mandelgrädde
2 dl creme fraiche
200 g mandelmassa
1-2 tsk vaniljsocker
3 dl vispgrädde

Riv mandelmassan fint. Vispa creme fraichen fast (tar ett par minuter). Rör ner mandelmassan och vaniljsocker i creme fraichen. Vispa grädden och vänd försiktigt ner den.

Skär av toppen på muffinsarna och spritsa eller bred på madelgrädden. Lägg på locket och pudra cupcakesen med florsocker.


Mums!

2 kommentarer:

  1. Låter som ett riktigt smarrigt recept, måste testas :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag verkligen att du ska göra! :)

      Radera