måndag 20 augusti 2012

Körsbärskaka med lavendel


Jag älskar sommaren och allt som den har att erbjuda. Att sedan ha privilegiet att bo på landet med bärbuskar, fruktträd, trädgårdsland och en massa olika blommor utanför dörren gör det ju bara ännu underbarare. När körsbären var som mest mogna i träden hittade jag ett recept jag klippt ur en tidning för länge sen. Den innehöll förutom körsbär även lavendel och vad har jag i rabatten om inte en stor tuva med lavendel. Med dessa ingredienser så nära var jag bara tvungen att provbaka denna kaka. Och vilken hit! Underbart god var den och tillsammans med vaniljglass kunde det inte bli bättre.

Körsbärskaka med lavendel
3 dl körsbär
1 msk flytande honung
1 tsk kanel
3 dl vetemjöl
½ tsk bakpulver
2 dl socker
3 ägg
1 dl flytande matfett
1 tsk hackad lavendel (ta gärna lite mer)
lite matfett till stekning och att smörja formen med
ströbröd till formen

1.Sätt ugnen på 175 grader.
2. Kärna ur körsbären och fräs dem lätt i 1 msk matfett i en stekpanna. Ta upp dem och rör i honung och kanel.
3. Smörj och bröa en springform på ca 23 cm i diameter. Blanda vetemjöl och bakpulver.
4. Vispa ihop ägg och socker. Rör i 1 dl matfett, lavendel och mjölblandningen.
5. Häll smeten i formen och lägg i körsbären.
6. Grädda mitt i ugnen i ca 30 min. Kakan ska precis stanna i mitten så tänk på att inte grädda den för länge.
7. Sikta över lite florsocker och servera med vaniljglass/grädde/vaniljsås.



1 kommentar: