tisdag 21 augusti 2012

Choklad och apelsincupcakes


Som tack för att våra snälla grannar tog hand om vår lilla kissekatt när vi var på semester tänkte jag att jag skulle baka något. Blommor verkar det som att de har så det räcker och blir över och när hon en gång påpekade att jag absolut inte får slänga något jag bakar (råkade nämna att jag hade slängt en halv tårta för att vi tröttnat på den) utan lämna det till henne i så fall så tyckte jag att det skulle passa perfekt.

De här choklad och apelsincupcakesen har en lite vuxnare smak just för att de innehåller just apelsin. Då man även låter smeten vila i kylen över natten blir muffinsen både tätare och mer smakrika. Frostingen är len och kompletterar muffinsen hur bra som helst.

Muffins
150 g smör
1 dl mjölk
3 3/4 dl strösocker
3 ägg
4 dl vetemjöl
rivet skal av 2 apelsiner
1 msk kakao
3/4-1 tsk bakpulver

Frosting
200 g färskost
2 dl vispgrädde
50 g smör
1/2 dl florsocker
1 tsk kakao (jag tog nog snarare 2 tsk)
1 msk vaniljsocker
rivet skal av 1/2 apelsin

Koka upp smör och mjölk. Vispa ägg och socker lätt och luftigt. Häll den kokande mjölken över äggsmeten och fortsätt vispa på låg hastighet. Tillsätt mjöl, rivet apelsinskal, kakao och bakpulver och blanda till en slät smet. Sätt i kylen över natten.

Fyll muffinsformarna med smeten till ca 3/4 och grädda mitt i ugnen i på 200 grader, ca 10 min (tidsåtgången beror på storleken på muffinsformarna). Låt dem svalna.

Vispa ihop alla ingredienserna till frostingen till en slät och luftig smet. Spritsa toppingen (eller bred på efter bästa förmåga) på muffinsen.

 
 

Glada blev de i alla fall för cupcaksen! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar