fredag 30 augusti 2013

Saftiga bananmuffins med kokos topping


De här godingarna bakade jag när jag hade lite väl många mogna baner hemma som inte annars skulle hinna ätas upp innan de blev dåliga. Så det är ett litet tips till er som, liksom jag, lyckas köpa hem alldeles för mycket bananer. Receptet har jag kombinerat ihop efter att ha hittat lite olika recept så att det ska passa mig bättre. :)


Bananmuffins
2 st mogna bananer, delade i bitar
100 gram mjukt smör eller margarin
2 dl strösocker
2 st ägg
4 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
½ tsk malen kardemumma
2 tsk kanel
1 dl gräddfil
2 bananer och kokos till topping

  • Sätt ugnen på 200 grader. 
  • Vispa smör och socker och bananer pösigt. 
  • Tillsätt äggen under vispning.
  • Blanda alla torra ingredienser och rör ner dessa i smeten tillsammans med gräddfilen. 
  • Sätt muffinsformar i en muffinsplåt och fyll formarna ca 2/3.
  • Stick ner två skivor banan i varje muffins och strö över kokos. 
  • Grädda muffinsarna mitt i ugnen i ca 12-15 min. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar