onsdag 11 april 2012

Kopiatortårta


Fick en förfrågan om jag kunde baka en tårta med en stor kopiator på till ett kundbesök. Fick en bild på kopiatorn och jag kan säga att den var STOR, typ 3 meter eller något och hade en massa detaljer. Fick dock göra en variant på den då det var svårt att göra den helt enligt skala. :) Det var lite klurigt att komma på hur jag skulle gå till väga, men utmaningar är ju det roligaste som finns (om det går som jag vill, vill säga).

Tårtan innehåller en ljus vaniljbotten fylld med vit chokladganasch och jordgubbsmousse. Den är sedan spacklad med smörkräm, smaksatt med vanilj och täckt med marsipan.

 

Kopiatorn har jag gjort av rice krispie treat, vilket är perfekt att använda när man ska modellera större figurer. skulle man göra figuren av enbart marsipan skulle de bli så tunga och sjunka ner i tårtan. Jag spacklade sedan rice krispie kakan med smörkräm för att få en jämn yta innan jag täckte den med marsipan. Sedan använde jag modelleringspasta till det övriga.

Hoppas att tårtan föll i smaken!

2 kommentarer:

  1. Ursäkta språket, men fan VAD GRYM DU ÄR!. Nästa gång anlitar jag dig! // Maria Andersson

    SvaraRadera